Ważną częścią promocji niemal każdego zespołu i solisty są występy w programach muzycznych. To niemalże istota każdego comebacku - bo właśnie tutaj pojawia się szansa na bycie zauważonym przez szerszą publikę. Każda większa stacja telewizyjna ma swój program, gdzie idole raz w tygodniu śpiewają na żywo i pląsają w rytm choreografii przed tłumem fanów (którzy nierzadko czekają całymi godzinami na te pięć minut, kiedy mogą oglądać swoich ulubieńców w najwyższej dostępnej na świecie rozdzielczości). Biorąc pod uwagę ilość takich audycji, ale też fakt, że nie każdy zespół promuje się w każdej stacji, daje to w sumie liczbę dwóch, trzech występów tygodniowo. Brzmi cokolwiek... męcząco, prawda?
Niestety dla idoli - bardzo stety dla wytwórni - to się opłaca, i żadne zmęczenie nie równa się z tym, jakie korzyści może przynieść kilka podobnych widowisk. Takie programy działają na zasadzie rywalizacji z innymi artystami, którzy w danym okresie również próbują sprzedać swój nowy album czy singiel - a na końcu wyłania się spośród wszystkich uczestników zwycięzcę, który dostaje nagrodę (zazwyczaj statuetkę, deszcz konfetti i możliwość powiedzenia kilku słów do mikrofonu). Pierwsza wygrana wiąże się z ogromnymi emocjami, i jest traktowana zazwyczaj przez fanów jako przełomowy moment - idole również nie pozostają jej obojętni. Po miesiącach lub latach ciężkich treningów, nieprzespanych nocy, niedożywienia w imię diety, stresu i nerwów, ktoś wreszcie ich docenił; to moment, w którym często pojawiają się łzy. Nas może to dziwić, ale w świecie k-popu jest to zupełnie normalne - zwłaszcza, że na taką chwilę niektóre zespoły czekają po dwa, trzy lata, a inne nigdy jej nie dostąpią.
Im więcej wygranych, tym lepiej - bo to oznacza, że nowa piosenka spodobała się fanom, więc pojawia się szansa na większą sprzedaż albumu. "Starzy wyjadacze" - tacy jak, np. Girls' Generation, BIGBANG, SHINee czy Super Junior - niemal przy każdym comebacku zaliczają kilka zwycięstw, czasami pod rząd. Sprawia to, że debiutanci często przemykają przez programy niezauważeni, przyćmieni przez idoli z większym stażem.
Każdy taki program ma również wydania specjalne - na różne święta (np. Chuseok, Boże Narodzenie, Nowy Rok). Są one zazwyczaj pełne różnych kolaboracji, nietypowych występów i generalnie utrzymuje się je w stylistyce tematu przewodniego.
Inkigayo
Stacja telewizyjna: SBS
Początek emisji: 15 grudnia 1991 - 17 października 1993, 1 stycznia 1998
Czas emisji: niedziela, 15:40 czasu koreańskiego
Najczęstsi zwycięzcy: BIGBANG, Girls' Generation, g.o.d
Stacja telewizyjna: KBS
Początek emisji: 16 czerwca 1998
Czas emisji: piątek, 18:30 czasu koreańskiego
Najczęstsi zwycięzcy: Girls' Generation, BIGBANG, Yoo Seung Jun
M! Countdown
Stacja telewizyjna: Mnet
Początek emisji: 29 lipca 2014
Czas emisji: czwartek, 18:00 czasu koreańskiego
Najczęstsi zwycięzcy: BIGBANG, Girls' Generation, TVXQ
Show! Music Core
Stacja telewizyjna: MBC
Początek emisji: 29 października 2005
Czas emisji: sobota, 15:50 czasu koreańskiego
Najczęstsi zwycięzcy: EXO, B2ST, A-pink
The Show
Stacja telewizyjna: SBS MTV
Początek emisji: 15 kwietnia 2011
Czas emisji: wtorek, 20:00 czasu koreańskiego
Najczęstsi zwycięzcy: VIXX, A-pink, GOT7
Show Champion
Stacja telewizyjna: MBC Music
Początek emisji: 14 lutego 2012
Czas emisji: środa, 18:00 czasu koreańskiego
Najczęstsi zwycięzcy: EXO, SHINee, 4Minute
Inne programy:
Pops In Seoul (Arirang TV, emisja od roku 1998)
Simply K-pop (Arirang TV, emisja od roku 2011)
Music On Top (JTBC, emisja zakończona)
Fajny post :) No niestety, taka prawda, że jak zespoły z większym stażem są zawsze w centrum uwagi i można niedostrzec nowych talentów. A potem ciężej będzie im się wybić.
OdpowiedzUsuń